یکی از الزامات مهم در انتخاب درست و خرید، شناخت کامل انواع مدل‌های موجود در بازار می‌باشد.

این موضوع در مبحث لباس و پوشاک از اهمیت بیشتری برخوردار است. هنگام خرید یک لباس، باید در مورد تک‌تک موضوعات مربوط به آن مثل یقه آستین مدل و پارچه اطلاع کافی داشته باشید تا بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید. در این مطلب به موضوع یقه خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

بررسی یقه کت

با گسترش مدل‌های دوخت و انواع برش‌های نوین جدید در طراحی و دوخت کت‌های مردانه می‌توان گفت سه مدل یقه کت مردانه رایج وجود دارد که هرکدام نشانه‌های خاص خود را داشته و پوشیدن آن‌ها نشانه استایل شما خواهد بود

ناچ، پیک و شال

این سه مدل از برترین و محبوب‌ترین مدل‌ها در طراحی یقه کت است. در ادامه باهم به بررسی این سه مدل یقه کت می‌پردازیم.

  • یقه ناچ:

به این یقه در لهجه آمریکایی Notched Lapel و در لهجه بریتانیایی Step Lapel یا Step Collar میگوییم این مدل یقه، با برگردان یقه یا Lapel در انتهای یقه یا Collar با یک بریدگی و محدوده زاویه ۷۵ تا ۹۰ درجه‌ای که به هم اتصال دارند شناخته می‌شوند. ناچ رایج‌ترین نوع یقه در کت ها بوده و بیشتر در کت‌های تک ردیف دکمه استفاده می‌شود.]

یقه ناچ کت مردانه من استایل

این یقه در سه برش استاندارد باریک و پهن بر روی کت‌ها دوخته می‌شود

باریک یا پهن بودن یقه معمولاً به مدل ذهنی خیاط و اندازه سینه شما بستگی دارد. به معنای دیگر یقه باریک برای اندازه سینه کمتر و یقه پهن برای افراد با اندازه سینه بیشتر انتخاب بهتری محسوب می‌شود. کتی که با این مدل یقه دوخته شود برای استفاده روزمره در محل کار یا مصاحبه کاری یک انتخاب عالی می‌تواند باشد. هم‌چنین کتی که  با یقه ناچ طراحی و دوخته‌شده است برای همه افراد با هر فرم بدنی مناسب است.

جالب است بخوانید  راهنمای انتخاب کت و شلوار دامادی

هم‌چنین این مدل یقه باکت تک ردیف دکمه، بلیزر یا و کت اسپرت به‌خوبی خود را به نمایش می‌گذارد. همچنین برای کت دو ردیف دکمه و تاکسیدو نمی تواند مناسب باشد.

  • یقه پیک:

یقه پیک کت مردانه من استایل

در انگلیسی آمریکایی Peaked Lapel و انگلیسی بریتانیایی Pointed Lapel نامیده می‌شود.

این مدل یقه که آن را پیک تلفظ میکنیم دارای لبه‌های تیز به سمت شانه هست. واضح است که این یقه از مدل قبلی رسمی‌تر است لذا در کت‌های دو ردیف دکمه بیشتر کاربرد دارد. البته از این یقه در مدل‌های مختلف کت‌های رسمی مثل کت‌های دنباله‌دار یا Tail Coat و تاکسیدوها به هر دو صورت تک و دو ردیف دکمه نیز استفاده می‌شود. این یقه هم مثل یقه ناچ در سه مدل استاندارد ، باریک و پهن بر روی کت اپلای می‌شود

کت هایی که یقه پیک بر روی آن ها اپلای می شود در مقایسه با یقه ناچ بسیار رسمی تر است لذا مناسب برای عروسی، مهمانی‌های رسمی و حتی مناسبت‌های کاری می باشد.

این مدل کت عموما مناسب افراد کوتاه قدی است که تمایل به بلندتر دیده شدن دارند؛ این مدل یقه با خطوط تیز عمودی خود باعث بلند تر دیده شدن نیم تنه بالایی فرد میشود. این خطای دید سبب بلندتر دیده شدن میشود . حتی برش های تیز عمودی برای افرادی که بخواهند لاغرتر دیده شوند هم مناسب هست. از آن جایی که کت های یقه پیک بسیار رسمی هستند برای کت دو ردیف دکمه مناسب هستند  لذا به‌ندرت در کت‌های تک ردیف دکمه استفاده می شوند.

  • یقه شال:

به این یقه زیبا و خوش فرم رسمی در لهجه آمریکایی Shawl Lapel و درگویش بریتانیایی Roll Lapel  میگوییم. از آنجایی که ساده تررسمی تر است برخلاف یقه‌های ناچ و پیک یقه شال که در گویش فارسی یقه آرشال تلفظ میکنیم دارای هیچ بریدگی نیست. این مدل یقه که عموما از جنس ساتن یا مخمل است بر روی کت تاکسیدو و کت های رسمی اپلای می شود.این مدل یقه کت از آنجایی بسیار ساده است باعث رسمیت بسیاری در کت میشود لذا مناسب مراسم های بسیاررسمی مانند عروسی و جشن های سینمایی خیلی خاص مثل اسکار و گالا یا جلسات رسمی مقامات بلندپایه است

جالب است بخوانید  یک مرد جذاب چگونه لباس می پوشد؟

یقه شال من استایل

در نهایت باید بگوییم که این کت مناسب همه افراد با هر استایلی است اما برای افرادی که صورت و بدن گردی دارند اصلاً پیشنهاد نمی‌کنیم.

 

 

مهم ترین آیتم های مردانه برای شیک پوشی آقایان

مقاله قبلی

چگونه کت بلیزر را با تی شرت ست کنیم؟

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

2 نظرات

  1. صورت گرد چه ربطی داره که تاکسیدو بپوشن یا نه

    1. سلام حال شما. گفته شد صورت و بدن گرد. چون یقه شال برشی منحنی داره افرادی که بالاتنه پری دارند گرد تر دیده میشوند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر در استایل